Google Mijn Bedrijf

Beter vindbaar met Google Mijn Bedrijf

Volg op sociale media

We kennen het allemaal. Jij ook, dat weet ik zeker! Maar toch, als ik een ondernemer vraag of ze Google Mijn Bedrijf hebben, dan zegt het niemand wat. Google Mijn Bedrijf is de bedrijfsinformatie die aan de rechterkant van de pagina in Google ziet.

In dit artikel leg ik je uit:

  • Wat Google Mijn Bedrijf is
  • Dat Google Mijn Bedrijf goed is voor de vindbaarheid
  • Hoe je gemakkelijk zelf Google Mijn Bedrijf instelt

Wat is Google Mijn Bedrijf

Google is de bekendste zoekmachine. Wereldwijd wordt er het meeste gebruik gemaakt van Google als zoekmachine. We gebruiken inmiddels het woord googelen als officieel woord. Alhoewel het volgens taaluilen.nl verschillende schrijfwijzen kent. Google MIjn Bedrijf is een bedrijfsprofiel bij Google. Met het bedrijfsprofiel kun je beheren hoe je bedrijf wordt weergegeven en welke informatie er verschijnt. Bijvoorbeeld de tenaamstelling, foto’s en de weergave in Google Maps. Volgens de informatie van Google komt een geverifieerd bedrijf betrouwbaarder over. Zeker als het bedrijfsprofiel ook nog een aantal reviews weergeeft.

Zo ziet Google Mijn Bedrijf eruit

In het blok rechts zie je informatie over Ontwerp van C. Bijvoorbeeld de adresgegevens een kaart met jouw locatie.
Je kunt zelf gegevens aanvullen, zoals bijvoorbeeld jouw openingstijden op je website. Deze gegevens kunnen ook in beeld komen wanneer je gaat zoeken naar een bedrijf.

Google Mijn Bedrijf in zoekresultaten

Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op “Bakker Den Bosch”, komt er een kaartje van Den Bosch met daaronder een aantal bakkers (waaronder de bekendste Jan de Groot natuurlijk). Daarnaast staat je bedrijf na aanmelding ook op Google Maps. Belangrijk om gevonden te worden. Maar ook een extra service zodat jouw klanten de route naar je bedrijf vinden.
Google Mijn Bedrijf is goed zelf in te stellen. Met onderstaand stappenplan lukt het zeker!

Goed voor de vindbaarheid van je bedrijf

Websites worden beter vindbaar in Google door zoekmachine optimalisatie (ook SEO). Een Google Mijn Bedrijfspagina is daar een onderdeel van. Je bedrijf wordt daarmee vermeld aan de rechterkant van de resultatenpagina. Maar het helpt ook voor de algehele vindbaarheid van je website. Zeker als je veel positieve reviews weet te verzamelen.
Om Google Mijn Bedrijf in te stellen heb ik een stappenplan gemaakt. Zie je op tegen het werk om de pagina te maken? Stuur me gerust een berichtje. Ik heb jouw nieuwe pagina binnen ‘no-time’ online en wordt je bedrijf netjes vermeld in zoekresultaten van Google. 

Zelf Google Mijn Bedrijf instellen

Stap 1: Bedrijf claimen
Zoek je bedrijf op in Google Maps. Wanneer jouw bij jouw bedrijf vermeld staat ‘Dit bedrijf claimen’ of ‘Bent u eigenaar van dit bedrijf’, dan is de plaats nog nog niet geclaimd en kan jij dit doen. Staat je bedrijf er nog niet bij? Dan kun je zelf je bedrijf aanmelden.

Stap 2: Verificatie
Na het claimen van je bedrijf wordt er een verificatie verzonden. In sommige gevallen is dit direct en online. Meestal krijg je een kaart toegestuurd met een verificatiecode. Meestal duurt het 11 dagen voordat de kaart er is. Pas na de verificatie zijn je foto’s en aanpassingen van je bedrijf zichtbaar. Vaak is je bedrijf zelf wel al zichtbaar op de rechterpagina.

Stap 3: Gegevens aanvullen
Wanneer jouw bedrijf toegevoegd is, kun je gaan optimaliseren. Dit is heel erg belangrijk. Zorg ervoor dat je zo veel mogelijk informatie toevoegt. Zo kunnen (lokale) bezoekers je website bezoeken, bellen of de route naar je bedrijf opzoeken in Maps.
Log in bij Google Mijn Bedrijf. Als je niet meer ingelogd bent, moet je dat even opnieuw doen.

Gegevens bedrijf op Google veranderen
Informatie in Google Mijn Bedrijf aanpassen

Ga naar het tabje informatie (zie afbeelding)

  • Vul de juiste openingstijden invult. Laat dit niet open, want dan komt er te staan ‘altijd open’.
  • Een link naar jouw website. Je hebt hier ook de pagina voor bijvoorbeeld het maken van afspraken invullen, vul hier je contactpagina in.
  • Vul ook altijd je telefoonnummer in, zodat ze je kunnen bereiken. Hier wordt veel gebruik van gemaakt wanneer mensen je bedrijf zoeken via een mobiel!

Stap 4: Foto’s toevoegen
Foto’s zijn ook goed om toe te voegen. De profielfoto mag niet hetzelfde zijn als je logo, maar je mag wel een foto gebruiken waar je logo aan toegevoegd is. Ook is het belangrijk om een omslagfoto toe te voegen. Verder kun je hier ook nog extra foto’s plaatsen, zoals foto’s van je producten, van je medewerkers, van de voorkant van je bedrijf of juist van de binnenkant. Wanneer je dit wil, kun je dit van tijd tot tijd aanpassen of vernieuwen met nieuwe producten of foto’s.

Gelukt?

Wanneer je alle stappen hebt doorlopen, is jouw bedrijf klaar om als informatieblok aan de rechterkant op de zoekpagina van Google getoond te worden. Laat je me even weten of het is gelukt? Ik ben benieuwd hoe jouw bedrijf getoond wordt in de zoekresultaten.
Wil je nog een stapje verder? Wil jij meten hoeveel bezoekers er op je pagina komen?
Lees dan het artikel over Google Analytics.

Kom je er niet uit of heb je hulp nodig? Neem gerust contact met me op. Ik help je graag!

Bronvermelding: Google

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."

Als eerste de nieuwste artikelen ontvangen? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Anderen bekeken ook

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."

Volg op sociale media

error: Alert: Deze content is beschermd !!