Je kent het gevoel vast wel. Van de ene kleur wordt je blijer dan van de andere. Als je een logo ziet in een bepaalde kleur, kan dit een gevoel opwekken. Je bent je het vaak niet eens bewust.
Bij een logo of een website wil je ook een gevoel opwekken. Een gevoel dat past bij jouw merk. Ga je een logo of website ontwikkelen of restylen? Zorg dan dat de kleuren passen bij jouw bedrijf en het gevoel wat je wil overbrengen. Een kleur kan namelijk de sterke kanten van je bedrijf benadrukken. Maar bij een verkeerde combinatie kan het ook een omgekeerd effect hebben.

A logo doesn’t sell, it identifies – Paul Rand

Een logo is een deel van je merk, van je huisstijl, je branding. Het is zelfs een van de belangrijkste onderdelen.

Kleurenpsychologie

Iedereen heeft wel eens gehoord van kleurenpsychologie, waarbij het gaat over kleurensymboliek en hoe kleuren onze emoties en gedrag beïnvloeden. Zo staat geel voor vrolijk (want de zon is fel en geel) en groen is rustgevend (denk maar aan het gevoel wat je krijgt van in het gras liggen, omhoogkijkend naar de bomen). Het gevoel wat dit oproept kennen we allemaal. Maar er zijn ook regels die toepasbaar zijn bij marketing en branding!

Een aantal jaren geleden onderzochten de onderzoekers Lauren Labrecque en George Milne de meetbare impact van kleuren. In het onderzoek komt naar voren dat geel je logo jeugdig en benaderbaar maakt. Maar een groen logo wordt niet meteen geassocieerd met het gevoel wat ik hierboven beschreven heb. Van de resultaten uit het onderzoek heb ik een overzicht gemaakt, zodat je snel kunt zien wat een kleur vertelt en welke associatie het oproept bij mensen:

Rode logo’s

Rood staat voor kracht, energie, passie en opwinding. Gebruik de kleur rood als je de aandacht van je bezoekers wilt trekken. Rood zorgt ervoor dat je merk zich onderscheidt van de massa. Is je merk jeugdig en modern? Denk dan aan rood. Wil je serieuzer, klassieker of meer volwassen overkomen? Dan is rood waarschijnlijk niet jouw kleur.

Rood is de eerste kleur die baby’s kunnen zien na zwart en wit. Volgens de wetenschap zien mensen rood beter dan andere kleuren. Dit stamt uit de tijd dat we nog fruit van de bomen plukten. De mens zou zo gemakkelijker fruit kunnen onderscheiden. Maar er is ook een emotionele betekenis. Wanneer we boos zijn (bij woede of van passie) worden onze gezichten rood. We associëren rood met verhoogde emotie, zoals liefde, seks, woede en hartstocht. Daarnaast is het ook aangetoond dat rood de eetlust stimuleert. Je ziet rood daarom ook vaak bij fastfoodketens.

Of je nu het hele logo rood maakt of rood gebruikt als accentkleur, rood is een krachtige kleur om te gebruiken in een logo. 

Oranje logo’s

De kleur oranje is stimulerende, speelse kleur. Oranje logo’s maken mensen blij. De kleur oranje wordt minder vaak gebruikt dan de kleur rood, waardoor het meer opvalt. Oranje staat voor creativiteit en jeugdig. Als je een optimistisch logo wilt maken, is oranje de juiste keuze! Wil je luxe of vrouwelijkheid uitstralen? Of wil je serieus overkomen? Ben dan voorzichting met oranje in je logo.  

Oranje wordt geassocieerd met verandering (denk aan herfstbladeren of de verandering van de kleur van de lucht bij zonsopgang of zonsondergang). Het wordt vaak gebruikt door merken die zichzelf graag een beetje anders zien. 

Het warme element van oranje zet aan tot actie. Daarom is oranje op een website een perfecte kleur voor een call to action die aanzet tot bijvoorbeeld kopen of abonneren.

Gele logo’s

Als je aan de kleur geel denkt, dan komen de woorden zonneschijn en vriendelijkheid in je op. Het is perfect voor heldere en vrolijke merken. Wil je luxe uitstralen of volwassen overkomen? Dan kan je beter voor een andere kleur kiezen.

Geel is een primaire kleur. Ook is het een hele diverse kleur. Zacht en heldergeel is licht en fris, terwijl geel ook meer naar goud of bruin kan neigen waardoor de betekenis van de kleur weer anders wordt.

Let bij het gebruik van geel in een logo vooral op het kleurcontrast, want geel is een van de helderste kleuren die er zijn.

Groene logo’s

De kleur groen wordt volgens het onderzoek niet geassocieerd met persoonlijkheidskenmerken. Daardoor kan je groen voor vrijwel elk bedrijf gebruiken. Groene logo’s worden vaak geassocieerd met duurzaamheid, natuur en gezondheid. De kleur groen is een hele goede keuze als je een bedrijf hebt in natuurlijke producten.

Planten en bomen zijn groen, of worden groen na de winter. Daarom denken we aan natuur, groei en nieuw leven. Bij donkergroen wordt ook vaak gedacht aan geld, rijkdom en prestige. Daardoor kan deze kleur ook heel goed voor duurdere merken. De betekenis van de kleur creëer je door de tint. 

Blauwe logo’s

Blauwe logo’s zijn gebruikelijk en niet zonder reden. Blauw staat voor stabiliteit, duidelijkheid en vertrouwen. Wil je serieus genomen worden of vertrouwen uitstralen? Dan is blauw de kleur voor jouw merk. Blauw is er in vele variaties en voor elk merk is er een passend blauw. Hou er wel rekening mee dat blauw voor heel veel logo’s gebruikt wordt. 

Wil je voor de kleur blauw kiezen, maar je merk wat speelser presenteren? Kies dan voor een lichtblauw.

Wanneer je in de foodbusiness zit, wordt het afgeraden om voor blauw te kiezen. Blauw zou namelijk de eetlust onderdrukken.

Turquoise logo’s

Turquoise, oftewel groenblauw verdient een apart plekje binnen de kleurenpsychologie. Dit komt omdat de combinatie van deze twee kleuren andere eigenschappen creëert.
De groenblauwe kleur wordt geassocieerd met ontspanning en rust. Daardoor zorgt het voor heldere gedachten en stimuleert het de intuïtie. De kleur staat voor toekomstgerichte vernieuwing en inventiviteit.

Turquoise is afkomsting van turkoois, de beschermende edelsteen, die evenwicht en balans in het leven brengt. Al eeuwenlang wordt de edelsteen als talisman gebruik, omdat het zou beschermen en rijkdom zou geven. Er wordt gezegd dat de kleur verandert wanneer er iets dreigt.

Wanneer groenblauw de overhand heeft op een website wordt het vaak gezien als analytisch.

Paarse logo’s

Wil je luxueus of mysterieus overkomen? Dan is paars jouw kleur. De kleur paars is verbonden met wijsheid, intelligentie en royalty. Toch wordt de kleur niet gezien als een overdreven serieuze kleur.

De oorsprong van dit luxe gevoel komt waarschijnlijk doordat paarse verf vroeger erg duur was. De kleur werd alleen door de rijken gedragen. Vooral koningen en kerkelijke leiders droegen paarse kleding. Misschien dat daar de connectie met spiritualiteit ook vandaan komt. Paars wordt ook vaak geassocieerd met fantasie, extravagant en creativiteit.

Roze logo’s

In onze westerse samenleving wordt roze vaak gezien als een vrouwelijke kleur. Maar roze is juist een hele veelzijdige kleur. Je hebt roze in een zachte pasteltint en het harde neon roze. En daar zit natuurlijk heel veel tussen. Vooral in donkere variaties, kan een zeer sterke kleur zijn die vol energie zit. Roze is veelzijdig en zeker niet saai.

Interessant om te weten is dat de kleur roze voor 1940 niet geassocieerd werd met vrouwelijkheid. Toen kwamen de kledingfabrikanten erachter dat ze meer konden verdienen als ze speciale jongens- of meisjeskleding maakten. Voor die tijd was het een kleur voor iedereen en symboliseerde het luxe.

Kijken we naar de kleurenpsychologie van roze dan is het een zachte, rustgevende kleur die volgens studies een kalmerend effect heeft op woede en agressie. Roze kan een merk een moderne, jeugdige en luxe uitstraling geven. Een felle kleur roze is geschikt voor trendy producten voor jonge meisjes. Hoe dieper de tint, hoe passioneler de kleur.

Bruine logo’s

Wil je je merk ruig, comfortabel en serieus over laten komen? Dan kun je bruin gebruiken. De praktische en sterke eigenschappen spreken voornamelijk mannen aan. Het doet denken aan aarde en is daardoor ook erg geschikt voor natuurlijke producten, zoals koffie of cacao. Om die reden kom je het meestal tegen in de logo’s of verpakkingen van deze producten. Door het aardse karakter geeft de kleur bruin ook een gevoel van buitenleven. Het staat ook voor veroudering waardoor het goed te gebruiken is in vintage logo’s.

Bruin is een kleur die het minst gebruikt wordt voor een logo. Wanneer je kiest voor bruin kun je jezelf wel onderscheiden van je concurrentie.

Zwarte of zwart-wit logo’s

Zwart is eigenlijk geen kleur. Zwart is zwart door de afwezigheid van licht. Zwarte logo’s staan ​​meestal voor minimalisme. Daarom lijken ze vaak eenvoudig. Zwart-witte logo’s zijn tijdloos en stijlvol. Wil je er strak, modern en luxueus uitzien? Kies dan voor zwart. Liever zuinig en betaalbaar zijn? Kies dan voor een andere kleur.

Gouden logo’s

Bij goud denken we al gauw aan luxe en klasse, aan prestige en een hoge status. In de kleurenpsychologie wordt goud sterk geassocieerd met rijkdom, succes en kennis. Als het je doel is om een gevoel van exclusiviteit en succes te creëren, dan kan dat met een gouden afwerking.

Een logo is een heel erg belangrijk onderdeel van je bedrijf. Het zorgt voor herkenbaarheid en eenheid. Een logo is een onderdeel van je huisstijl en van de merkbeleving van je klant. Wat mij betreft is een logo zelfs een van de belangrijkste onderdelen van je branding!

Ben je op zoek naar een nieuw logo? Benieuwd wat ik voor je kan (be)tekenen? Neem contact met me op.