De betekenis van kleuren voor logo of website

Welke kleur gebruik je voor je logo

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."
Publicatiedatum: 16 december 2024

Je kent het vast wel: de ene kleur maakt je blijer dan de andere. Kleuren roepen gevoelens op, vaak onbewust. Ook een logo of website moet een bepaald gevoel overbrengen, passend bij jouw merk. Sta je op het punt een logo of website te (her)ontwikkelen? Zorg dan dat de kleuren aansluiten bij jouw bedrijf en de gewenste boodschap. Kleuren benadrukken de sterke punten van je bedrijf. Een verkeerde combinatie heeft echter een averechts effect. Een logo is een essentieel onderdeel van je merk, huisstijl en branding.

Kleurenpsychologie: de invloed van kleuren op emotie en gedrag

Kleurensymboliek en de invloed van kleuren op onze emoties en ons gedrag – beter bekend als kleurenpsychologie – is een bekend fenomeen. Geel staat voor vrolijkheid (denk aan de zon) en groen voor rust (denk aan een groene weide). Deze gevoelens kennen we allemaal. Maar er gelden ook specifieke regels voor marketing en branding!

Onderzoekers Lauren Labrecque en George Milne onderzochten de meetbare impact van kleuren. Uit hun onderzoek bleek bijvoorbeeld dat geel een logo jeugdig en benaderbaar maakt. Groen roept daarentegen niet direct de associatie op die ik hierboven beschreef. Ik heb de belangrijkste resultaten uit het onderzoek voor je op een rijtje gezet:

Rode logo’s

Rood staat voor kracht, energie, passie en opwinding. Rood trekt de aandacht en zorgt ervoor dat je merk zich onderscheidt. Is je merk jeugdig en modern? Overweeg dan rood. Wil je serieuzer, klassieker of volwassen overkomen? Dan is rood waarschijnlijk niet de juiste keuze.

Rood is de eerste kleur die baby’s na zwart en wit kunnen zien. Volgens de wetenschap zien mensen rood beter dan andere kleuren. Dit stamt uit de tijd dat we nog fruit van de bomen plukten, waardoor we fruit makkelijker konden onderscheiden. Rood wordt geassocieerd met verhoogde emoties, zoals liefde, seks, woede en hartstocht. Daarnaast stimuleert rood de eetlust, wat verklaart waarom je deze kleur vaak ziet bij fastfoodketens.

Of je nu het hele logo rood maakt of rood als accentkleur gebruikt, rood is een krachtige kleur.

Oranje logo’s

Oranje is een stimulerende, speelse kleur die mensen blij maakt. Het staat voor creativiteit, enthousiasme en de wil om iets in de wereld te zetten. Oranje wordt minder vaak gebruikt dan rood, waardoor het meer opvalt. Wil je een optimistisch logo maken? Dan is oranje de juiste keuze! Wil je luxe of vrouwelijkheid uitstralen, of wil je serieus overkomen? Gebruik oranje dan voorzichtig.

Oranje wordt geassocieerd met verandering (denk aan herfstbladeren of de verandering van de kleur van de lucht bij zonsopgang of zonsondergang). Het wordt vaak gebruikt door merken die zichzelf graag een beetje anders zien.

Het warme element van oranje zet aan tot actie. Daarom is oranje op een website een perfecte kleur voor een call to action die aanzet tot bijvoorbeeld kopen of abonneren.

Gele logo’s

Geel roept associaties op met zonneschijn en vriendelijkheid en is perfect voor heldere en vrolijke merken. De warme kleur staat voor vrolijkheid, optimisme, plezier, kracht, energie, aandacht, beweging, creativiteit, speelsheid en toegankelijkheid. Wil je luxe uitstralen of volwassen overkomen? Kies dan een andere kleur.

Geel is een primaire en diverse kleur. Zacht en heldergeel is licht en fris, terwijl geel ook meer naar goud of bruin kan neigen, waardoor de betekenis verandert.

Let bij het gebruik van geel in een logo vooral op het kleurcontrast, want geel is een van de helderste kleuren.

Groene logo’s

Groen wordt volgens het onderzoek niet geassocieerd met specifieke persoonlijkheidskenmerken, waardoor je groen voor vrijwel elk bedrijf kunt gebruiken. Groene logo’s worden vaak geassocieerd met duurzaamheid, natuur en gezondheid. De kleur groen is dan ook een goede keuze voor bedrijven in natuurlijke producten.

Planten en bomen zijn groen, of worden groen na de winter. Daarom denken we aan natuur, groei en nieuw leven. Donkergroen wordt ook vaak geassocieerd met geld, rijkdom en prestige, waardoor deze kleur geschikt kan zijn voor duurdere merken. De betekenis van groen wordt dus bepaald door de tint.

Blauwe logo’s

Blauwe logo’s zijn niet zonder reden gebruikelijk. Blauw staat voor stabiliteit, duidelijkheid en vertrouwen. Wil je serieus genomen worden of vertrouwen uitstralen? Dan is blauw de kleur voor jouw merk. Blauw is er in vele variaties en voor elk merk is er een passend blauw. Houd er wel rekening mee dat blauw voor veel logo’s gebruikt wordt.

Wil je voor de kleur blauw kiezen, maar je merk wat speelser presenteren? Kies dan voor een lichtblauw.

Wanneer je in de foodbusiness zit, wordt het afgeraden om voor blauw te kiezen. Blauw zou namelijk de eetlust onderdrukken.

Turquoise logo’s

Turquoise, oftewel groenblauw, verdient een aparte plek binnen de kleurenpsychologie. Dit komt omdat de combinatie van deze twee kleuren andere eigenschappen creëert.

De groenblauwe kleur wordt geassocieerd met ontspanning en rust. Daardoor zorgt het voor heldere gedachten en stimuleert het de intuïtie. De kleur staat voor toekomstgerichte vernieuwing en inventiviteit.

Turquoise is afkomstig van turkoois, de beschermende edelsteen die evenwicht en balans in het leven brengt. Al eeuwenlang wordt de edelsteen als talisman gebruikt, omdat het zou beschermen en rijkdom zou geven. Er wordt gezegd dat de kleur verandert wanneer er iets dreigt.

Wanneer groenblauw de overhand heeft op een website, wordt het vaak gezien als analytisch.

Paarse logo’s

Wil je luxueus of mysterieus overkomen? Dan is paars jouw kleur. De kleur paars is verbonden met wijsheid, intelligentie en royalty. Toch wordt de kleur niet gezien als een overdreven serieuze kleur.

De oorsprong van dit luxe gevoel komt waarschijnlijk doordat paarse verf vroeger erg duur was. De kleur werd alleen door de rijken gedragen. Vooral koningen en kerkelijke leiders droegen paarse kleding. Misschien dat daar de connectie met spiritualiteit ook vandaan komt. Paars wordt ook vaak geassocieerd met fantasie, extravagantie en creativiteit.

Roze logo’s

In onze westerse samenleving wordt roze vaak gezien als een vrouwelijke kleur, maar roze is juist een veelzijdige kleur. Je hebt roze in een zachte pasteltint en hard neonroze, en alles daartussenin. Vooral in donkere variaties kan het een zeer sterke, energieke kleur zijn. Roze is veelzijdig en zeker niet saai.

Interessant om te weten is dat de kleur roze vóór 1940 niet geassocieerd werd met vrouwelijkheid. Kledingfabrikanten ontdekten dat ze meer konden verdienen als ze speciale jongens- of meisjeskleding maakten. Voor die tijd was het een kleur voor iedereen en symboliseerde het luxe.

Kijkend naar de kleurenpsychologie van roze, is het een zachte, rustgevende kleur die volgens studies een kalmerend effect heeft op woede en agressie. Roze kan een merk een moderne, jeugdige en luxe uitstraling geven. Een felle kleur roze is geschikt voor trendy producten voor jonge meisjes. Hoe dieper de tint, hoe passievoller de kleur.

Bruine logo’s

Bruin is de kleur van hout en aarde, een donkere variant van oranje. Het geeft een gevoel van warmte en gezelligheid (denk aan een bruin café). Het geeft ook een gevoel van comfort, ruigheid en betrouwbaarheid. Waar roze als vrouwelijk wordt gezien, wordt bruin meer als mannelijk ervaren. Doordat het doet denken aan hout en aarde, is het ook zeer geschikt voor natuurlijke producten, zoals koffie of cacao. Om die reden kom je het meestal tegen in de logo’s of verpakkingen van deze producten. Door het aardse karakter geeft de kleur bruin ook een gevoel van buitenleven. Het staat ook voor veroudering, waardoor het goed te gebruiken is in vintage logo’s.

Bruin is een kleur die het minst wordt gebruikt voor een logo. Wanneer je voor bruin kiest, kun je jezelf dus onderscheiden van je concurrentie.

Zwarte of zwart-wit logo’s

Zwarte of zwart-witte logo’s

Zwart is eigenlijk geen kleur; het is zwart door de afwezigheid van licht. Zwarte logo’s staan meestal voor minimalisme en lijken daarom vaak eenvoudig. Zwart-witte logo’s zijn tijdloos en stijlvol. Wil je er strak, modern en luxueus uitzien? Kies dan voor zwart. Liever zuinig en betaalbaar zijn? Kies dan een andere kleur.

Gouden logo’s

Bij goud denken we al gauw aan luxe en klasse, aan prestige en een hoge status. In de kleurenpsychologie wordt goud sterk geassocieerd met rijkdom, succes en kennis. Als het je doel is om een gevoel van exclusiviteit en succes te creëren, dan kan dat met een gouden afwerking.

Een logo is een heel belangrijk onderdeel van je bedrijf. Het zorgt voor herkenbaarheid en eenheid. Een logo is een onderdeel van je huisstijl en van de merkbeleving van je klant. Wat mij betreft is een logo zelfs een van de belangrijkste onderdelen van je branding!

Klaar voor een logo dat écht bij je past?

Ben je op zoek naar een nieuw logo of een restyling van je bestaande logo? Ik help je graag om een logo te ontwerpen dat perfect aansluit bij jouw merkidentiteit en de juiste emoties oproept bij je doelgroep. Neem vandaag nog contact met me op voor een vrijblijvend gesprek!

.

Bronvermelding: Onderzoek: De meetbare impact van kleuren

Wil je meer resultaat uit je website halen? Begin bij de basis: een sterke homepage.
Download mijn gratis PDF met 5 essentiële tips om je homepage te optimaliseren en zet de eerste stap naar een betere website.

Anderen bekeken ook

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."