Je wilt zeker weten dat een website betrouwbaar is als je bijvoorbeeld iets duurs gaat kopen of wanneer het gaat om medische informatie. Heb je wel eens een website bekeken waarvan je twijfelde aan de betrouwbaarheid? Waarvan je niet zeker wist of de informatie wel klopt en of je deze kon vertrouwen? Ook jouw klant wil deze zekerheid. Natuurlijk weet jij dat je betrouwbaar bent en dat men met een gerust hart bij je koopt of jouw dienst afneemt, maar straalt je website dat ook uit? Hoe win je dat vertrouwen van je klant?
In dit artikel lees je meer over E.A.T. voor een betere positie in Google en lees je hoe je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid uitstraalt:
- E.A.T. voor een betere positie in Google
- Uitleg expertise
- Uitleg autoriteit
- Uitleg betrouwbaarheid
- Samenvatting
Let’s E.A.T. voor een betere positie in Google
Voor je klant is betrouwbaarheid belangrijk. Ook Google vindt dit belangrijk. Niet voor niets heeft Google als missie “Het leveren van relevante zoekresultaten uit alle gegevensbronnen waarbij het gebruiksgemak voor de eindgebruiker centraal staat.”. Het beste zoekresultaat voor de eindgebruiker is dus belangrijk. Voor een goede positie in Google is het daarom belangrijk om je expertise te laten zien en betrouwbaar over te komen.
De afkorting E.A.T. staat voor Expertise, Authority en Trustworthiness. Met de E.A.T.-methode beschermt Google bezoekers van websites tegen inhoud van lage kwaliteit. Maar hoe toon je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid op je website? Lees verder voor een aantal tips om de content op je website te verbeteren volgens E.A.T.-criteria.
Expertise
Een expert is goed geïnformeerd of bekwaam op een bepaald gebied. Alleen kennis bezitten is niet voldoende, want alleen jouw diploma aan de muur trekt helaas geen klanten naar je website. Wat helpt wel? Kennis op je website plaatsen! En dan het liefst op een manier die jouw klanten aanspreekt. Hieronder een aantal tips voor expertisecontent:
- Wat zoekt jouw doelgroep en hoe zoeken ze dat? Welke woorden gebruiken ze? Hiervoor kun je een zoekwoordenanalyse uitvoeren. Pas de content van je website hierop aan en geef duidelijke informatie die aansluit bij deze onderwerpen.
- Schrijf informatieve content. Daarmee laat je zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Schrijf de tekst in de stijl die jouw klanten aanspreekt. Let er wel op dat je zo min mogelijk vaktermen gebruikt. Niet alle bezoekers hebben dezelfde kennis als jij. Gebruik je ze wel? Leg dan goed uit wat je bedoelt.
- Koppel de auteur aan je content. Een auteur die veel op internet publiceert, wordt door zoekmachines als expert gezien.
Autoriteit
Je bent een autoriteit in je vakgebied als andere experts in jouw sector jou als bron van informatie gebruiken. Melden bekende experts jou als bron? Noemen nieuwspagina’s of zelfs Wikipedia jouw website? Worden jouw teksten gebruikt in een onderzoek? Hoe meer dat gebeurt, hoe meer men je ziet als autoriteit.
Maar hoe word je een autoriteit? Eén van de stappen die je kan zetten is linkbuilding. Met linkbuilding zorg je voor relevante links van andere websites naar jouw website. Dit zorgt onder andere voor extra verkeer naar jouw website en een hogere positie in zoekmachines.
- Probeer links naar jouw website te krijgen, het liefst bij andere ondernemers met raakvlakken in jouw vakgebied. Ze hebben bijvoorbeeld een blogartikel waarin ze een link naar je website vermelden voor aanvullende informatie of content.
- Een nieuwswebsite ziet Google vaak als betrouwbaar. Een link of vermelding hierop is waardevol. Een regionale nieuwswebsite is een mooi middel hiervoor.
Betrouwbaarheid
Google vindt het belangrijk dat een website betrouwbaar is. Google gebruikt hiervoor signalen om de betrouwbaarheid te bepalen. Een van de gemakkelijkste signalen is het hebben van een website met een veilige SSL-verbinding. Heb ik je website gemaakt? Dan heeft deze zeker een veilige verbinding.
Een ander signaal voor betrouwbaarheid is het aantal positieve recensies over je bedrijf.
Enkele tips om de betrouwbaarheid van je website te bevorderen:
- Zorg voor een duidelijke manier om contact te leggen en laat daarmee duidelijk zien wie er achter de website zit.
- Vermeld een fysiek adres waar je bezoekers ontvangt of waar je bedrijf gevestigd is.
- Maak gebruik van een onafhankelijke partij waar je klanten recensies kunnen achterlaten. Hiervoor kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de recensiemogelijkheid van Google Mijn Bedrijf.
- Zorg voor een https-verbinding. Dit is een beveiligde verbinding. Het aanvragen van een SSL-certificaat is vaak inbegrepen in de hosting. Na het aanvragen en activeren van het certificaat kan deze op de website geïnstalleerd worden. Overigens is een veilige verbinding één van de voorwaarden van de AVG.
De wereld online versus offline
Betrouwbaarheid en expertise in jouw vakgebied zijn dus belangrijk. Er zijn al veel discussies geweest of E.A.T. direct zorgt voor een hogere positie in Google, maar waar of niet: werken aan bovenstaande punten is sowieso goed omdat je werkt aan het imago van je bedrijf. Het is eigenlijk net als in de ‘offline wereld’. Dan neem je toch ook meer aan van een expert of iemand die je betrouwbaar vindt?
Het E.A.T.-principe verbetert de kijk op je bedrijf. Maak de best mogelijke website en zorg ervoor dat de inhoud van je website van topkwaliteit is. Straal expertise en autoriteit uit zodat je betrouwbaar overkomt. Dat is prettig voor je klanten en goed voor je positie in Google.
Hulp nodig?
Wil jij een website die betrouwbaar overkomt? Wil jij expertise en autoriteit opbouwen en kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Neem gerust contact met me op. Ik help je graag.