De scan-factor

De scan-factor van een website voor ongeduldige lezers

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."

Hoe je website te optimaliseren voor ongeduldige lezers

Wist je dat de meeste mensen websites niet lezen, maar scannen? Ze gaan snel door de tekst heen, op zoek naar de belangrijkste informatie. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website net zo effectief is als een korte presentatie. Niemand wil pagina’s doorspitten om de informatie te vinden die ze nodig hebben. Bezoekers verlaten je site als ze niet snel kunnen vinden wat ze zoeken.

Eenvoud in combinatie met efficiëntie is belangrijk voor ee­n website. Zorg ervoor dat jouw website eenvoudig en scanbaar is, zodat bezoekers snel de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Zo maak je een goede eerste indruk en vergroot je de kans dat bezoekers klant worden.

In dit artikel ontdek jij hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw website de Scan-Factor heeft.

Wat is de Scan-Factor

Een website met de scan-factor is een goed leesbare website. Een website die gemakkelijk te begrijpen en te gebruiken is voor je bezoekers. Er zijn veel factoren die de leesbaarheid van je website beïnvloeden. Met de volgende elementen zorg jij voor een echte Scan-Factor:

  1. Tussenkoppen: de magische formule voor een scanbare tekst
  2. Witruimte: de onmisbare factor voor een leesbare website
  3. Contrast, kleur en grootte: de drie sleutels tot een aantrekkelijke website
  4. De kracht van beschrijvende afbeeldingen
  5. Schrijf teksten die je lezers boeien en overtuigen

1. Tussenkoppen: de magische formule voor een scanbare tekst

Een van de makkelijkste manieren om je website scanbaar te maken, is door je tekst op te delen in korte alinea’s en koppen. Een alinea moet niet meer dan vier of vijf zinnen bevatten, en elke alinea moet één hoofdidee behandelen. Zo voorkom je dat je tekst te lang en te saai wordt.

Goede kopteksten zijn essentieel om de aandacht van je lezers te trekken en om de structuur van je tekst aan te geven. Gebruik koppen om de belangrijkste punten van je artikel te benadrukken en om je lezers te helpen navigeren door je tekst. Zorg ervoor dat je koppen informatief en aantrekkelijk zijn. En dat ze de nieuwsgierigheid van je lezers wekken.

Zorg dat ook mensen die alleen de koppen lezen, toch kunnen begrijpen waar de tekst in grote lijnen over gaat.

2. Witruimte: de onmisbare factor voor een leesbare website

Witruimte, ook wel negatieve ruimte genoemd, is de lege ruimte tussen de elementen op een webpagina, zoals tekst, afbeeldingen, iconen, enz. Witruimte is een onmisbare factor voor een leesbare website, omdat het je ontwerp in balans brengt, je content organiseert, en de gebruikerservaring verbetert.

Om witruimte te creëren, moet je letten op de afstand tussen de letters, de woorden, de zinnen, de regels, de alinea’s, en de blokken tekst. Je moet ook zorgen voor voldoende marge en padding rondom de elementen op je pagina. Zo laat je de tekst ademen en maak je jouw website aantrekkelijker en makkelijker te lezen.

3. Contrast, kleur en grootte: de drie sleutels tot een aantrekkelijke website

Door contrast, kleur en grootte op een slimme manier te gebruiken, kun je een website creëren die zowel mooi als functioneel is. Maar wat is het en hoe zet je het in? Contrast is het verschil tussen de elementen op je pagina. Contrast zorgt voor balans, organisatie en een prettige gebruikerservaring. Met het kleurgebruik bepaal je de sfeer, de emotie en de identiteit van je website. Kleur kan ook de aandacht trekken, de leesbaarheid verhogen en de acties stimuleren. De hiërarchie van de elementen; dus wat ziet iemand eerst … bepaal je ook door het gebruik van verschil in grootte. Je legt daarmee meer of minder nadruk op bepaalde elementen en kan zo de actiegerichtheid van je website vergroten. Als je deze drie vormgevings-elementen op de juiste manier inzet, vang je niet alleen de aandacht van jouw website bezoekers, maar kun je ook hun gedrag sturen.

4. De kracht van beschrijvende afbeeldingen

Je hebt misschien het gezegde wel eens gehoord: “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden”. Wat in het kort betekent dat ingewikkelde zaken vaak kunnen worden begrepen via een enkele afbeelding die de kern van de boodschap effectiever overbrengt dan de beschrijving. Denk ook aan de Ikea gebruiksaanwijzing 😉

Voor je website zijn visuele elementen een krachtig hulpmiddel om je tekst te ondersteunen en om je website aantrekkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen, video’s, grafieken, tabellen, of iconen.

Wanneer de ‘scannende’ website-bezoeker via de afbeeldingen direct een goed beeld krijgt van de inhoud van de tekst, werken ze als een uitnodiging om verder te lezen. Ze trekken de aandacht van je lezer, houden hun interesse vast en verduidelijken de inhoud van de tekst. Dit bereik je door o.a. te zorgen voor:

  • Visuele elementen die je tekst illustreren, uitleggen, of versterken.
  • Kwalitatieve en unieke afbeeldingen, die goed passen bij je huisstijl en je doelgroep.
  • Een goede balans tussen tekst en visuele elementen.

Kortom: door de ‘kracht van beelden’ optimaal te benutten verhoog jij de Scan-factor van jouw website!

5. Schrijf teksten die je lezers boeien en overtuigen

Als je wilt dat je tekst je lezers boeit en overtuigt, maak dan je tekst kort, krachtig en duidelijk. Daarmee breng je de boodschap duidelijk en bondig over, zonder overbodige of verwarrende informatie. Hoe doe je dat? Hier zijn een paar tips:

  • Zorg voor een overzichtelijke opzet:
    Verdeel je tekst in alinea’s, met een kernzin, een uitleg en een conclusie voor elke alinea.
  • Gebruik een logische opbouw:
    Een sterke inleiding die de lezer interesseert en informeert over het doel, de context en de structuur van je tekst. Een fijne manier is de omgekeerde Piramide methode. Dit betekent dat je de belangrijkste informatie eerst geeft en dan pas de details en de achtergrondinformatie. Zo zorg je ervoor dat je lezers meteen weten waar je artikel over gaat, en dat ze de essentie niet missen.
    Daarna volgt een goed onderbouwd middenstuk, waarin je dieper ingaat op de inhoud. Zorg tot slot voor een krachtige afsluiting die je tekst samenvat en je lezer een duidelijke boodschap of oproep meegeeft.
  • Houd het simpel:
    Gebruik korte zinnen en gebruik eenvoudige en directe taal. Gebruik geen jargon of vaktermen, tenzij je zeker weet dat je doelgroep ze begrijpt.
  • Speel met de vormgeving
    Gebruik font dikte om je tekst te accentueren en te structureren. Zo leid je de ogen van je lezers naar de belangrijke elementen van de tekst. Gebruik dit wel spaarzaam. Zo zorg je ervoor dat het effectief blijft.

Ben jij klaar voor de scan-factor?

Je hebt nu ontdekt waarom de Scan-factor belangrijk is voor je website. Je website is je online visitekaartje. Het is de plek waar je je potentiële klanten kunt informeren, overtuigen, en verleiden. Door je website scanbaar te maken, is deze opvallend, uitnodigend én effectief!

Je weet nu dat dit kan bereiken door de volgende elementen op de juiste manier te gebruiken:

  1. Tussenkoppen
  2. Witruimte
  3. Contrast, kleur en grootte
  4. Beschrijvende afbeeldingen
  5. Overzichtelijke & boeiende teksten

Door de tips in dit artikel toe te passen krijgt ook jouw website de Scan-Factor!
Wil je je website nog beter laten scoren? Kijk dan ook naar mijn artikel over de betrouwbaarheid van je website. Naast alle bovengenoemde punten ook een hele belangrijke factor. Vind je het lastig om dit zelf allemaal uit te zoeken? Ik help je graag.

Voordat ik start met de bouw van de website, plannen we een ‘Website met Karakter sessie’. Dan gaan we samen kijken wat je wil overbrengen met je website, gaan we aan de slag met de kopteksten en denk ik mee met het schrijven van teksten.
Daarna gaan we allebei aan de slag met de voorbereidingen. Ik zal je nog om wat meer gegevens vragen, bijvoorbeeld over jou of je aanbod.
Ik neem je ‘bij de hand’ en ik zorg ervoor dat de informatie die wij bespreken op een logische wijze op de website komt. Dit doe ik o.a. door gebruik te maken van een planningstool.

Tijdens de ‘Website met Karakter sessie’ denk ik met je mee over de kopteksten. En hoe we het beste invulling kunnen geven aan jouw website.

Ben jij klaar om je website naar een hoger niveau te tillen? Neem dan contact met me op. Ik help je graag met een website met de scanfactor.

Anderen bekeken ook

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf

We kennen het allemaal. Jij ook, dat weet ik zeker! Maar toch, als ik een ondernemer vraag of ze Google Mijn Bedrijf...

Een portfolio op je website

Een portfolio op je website

Een portfolio: Noodzaak of overbodige luxe? Ontdek de waarde voor jouw werk. Laten we beginnen bij het begin. Kort...

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."

Volg op sociale media