Dit is waarom je een logo nodig hebt

Wat is een goed logo. Hoe zorg je dat je logo herkenbaar wordt?

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."

Een logo is meer dan een plaatje of een bedrijfsnaam. Het is onderdeel van je branding. Je bouwt er een merk mee op. Het zorgt ervoor dat mensen je bedrijf kennen en herkennen. Je zou kunnen zeggen dat een logo het gezicht van het bedrijf is. Het is vaak het eerste wat een klant of een bezoeker van je bedrijf ziet. En je weet wat ze zeggen: De eerste indruk telt. Online en offline. Als ik een website bouw, vind ik het belangrijk dat deze past bij de huisstijl van het bedrijf. Een logo is daar zeker een onderdeel van.

Een krachtig logo. Natuurlijk wil je dat. Als je net start als ondernemer heb je nog een hele weg te gaan om je merk op te bouwen. Je logo is een onderdeel van je merk. Maar net als bij een huis, is het belangrijk om een stevig fundament neer te zetten. Hieronder heb ik in het kort samengevat waar het fundament naar mijn mening aan moet voldoen:

  • Je logo past bij je beroep en je bedrijf. Je logo moet kloppen. Denk hierbij aan de stijl, het lettertype en de kleur die je kiest.
    Als je bijvoorbeeld in de financiële wereld zit, dan wil je géén speels logo in het geschreven lettertype Comic Sans.
  • Je logo is veelzijdig inzetbaar. Een goed logo zet je op verschillende manieren in en is dan nog steeds herkenbaar. Kijk maar eens naar het logo van Facebook hieronder. Ook al zie je alleen het beeldmerk, het is nog steeds herkenbaar.
  • Je logo straalt eenvoud uit. Natuurlijk is eenvoud een relatief begrip. Een sterk logo is ook in zwart-wit uit te voeren en nog steeds herkenbaar. Zoals bij het logo van Facebook. Dat is herkenbaar wanneer het blauw is, maar ook in zwart-wit weten we meteen om welk merk het gaat.
  • Je logo is gemakkelijk te onthouden. Bij een goed logo weet je brein in 10 seconden welk merk het is. Het gaat hier natuurlijk om logo’s die al bekend bij je zijn. Wanneer je zelf met een nieuw logo bezig bent, kun je dit testen door je logo aan iemand te laten zien en dan na 10 seconden te vragen of hij het kan beschrijven of natekenen.
  • Je logo is goed leesbaar. Het ligt natuurlijk voor de hand, maar de letters van een logo moeten goed te lezen zijn. Logo’s met hele dunne lettertypes of sierlijke fonts zijn meestal niet aan te raden.

Een logo is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Het zorgt voor herkenbaarheid en eenheid. Een logo is een onderdeel van je huisstijl en van de merkbeleving van je klant. Wat mij betreft, is een logo zelfs een van de belangrijkste onderdelen van je branding.

Ben je op zoek naar een nieuw logo? Benieuwd wat ik voor je kan (be)tekenen? Neem contact met me op.

Anderen bekeken ook

Een portfolio op je website

Een portfolio op je website

Een portfolio: Noodzaak of overbodige luxe? Ontdek de waarde voor jouw werk. Laten we beginnen bij het begin. Kort...

De scan-factor

De scan-factor

Hoe je website te optimaliseren voor ongeduldige lezers Wist je dat de meeste mensen websites niet lezen, maar...

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."

Volg op sociale media