Iedereen weet wel wat een logo is.
Toch?
Maar een logo is meer dan een plaatje of een bedrijfsnaam. Een logo is essentieel om een bedrijf te kunnen herkennen. Om een merk mee op te kunnen bouwen. Je zou kunnen zeggen dat een logo het gezicht van het bedrijf is. Het is vaak het eerste wat een klant of een bezoeker van je bedrijf ziet. En je weet wat ze zeggen: De eerste indruk telt.
Een logo is een deel van je merk, van je branding. Het is zelfs een van de belangrijkste onderdelen. Of zoals de designer Paul Rand ooit zei: A logo doesn’t sell, it identifies.

De 5 principes van een sterk logo

Wat maakt een logo sterk? Wanneer kun je zeggen dat je een krachtig logo hebt? Als je net begint als ondernemer heb je nog een hele weg te gaan om je merk op te bouwen. Je logo is een onderdeel van je merk. Maar net als bij een huis, is het belangrijk om een stevig fundament neer te zetten.

Maar wat maakt een logo sterk?

  •  Je logo is geschikt voor de sector waarin je werkzaam bent. Je logo moet kloppen. Denk hierbij aan de stijl, het lettertype en de kleur die je kiest.
    Ik zal een voorbeeld geven. Wanneer je werkzaam bent in een bijvoorbeeld de financiële wereld, dan wil je géén logo in het geschreven lettertype Comic Sans. Zoals het voorbeeld hieronder van de fictieve Comic Sans Bank. Overigens is het lettertype Comic Sans in de grafische wereld sowieso een “No-Go”.
Fout logo
  • Veelzijdig inzetbaar. Je logo is op verschillende manieren in te zetten en nog steeds herkenbaar. Kijk maar eens naar het logo van Facebook. Of er nu alle letters staan of alleen het beeldmerk met de letter F, het blijft herkenbaar.
  • Eenvoud. Natuurlijk is eenvoud een relatief begrip. Maar een logo of beeldmerk is ook in zwart wit uit te voeren en nog steeds herkenbaar. Ik pak er weer even het logo van Facebook bij. Dat is herkenbaar wanneer het blauw is, maar ook in zwart weten we meteen waar het over gaat. Zelfs al gebruiken we alleen het beeldmerk, zoals hieronder.
  • Makkelijk te onhouden. Bij een goed logo weet het brein in 10 seconden welk merk het is. Het gaat hier natuurlijk om logo’s die al bekend bij je zijn. Wanneer je zelf met een nieuw logo bezig bent, kun je dit testen door je logo aan iemand te laten zien en dan na 10 seconden te vragen of hij het kan beschrijven of natekenen.
  • Leesbaar. Het ligt natuurlijk voor de hand, maar de letters van een logo moeten goed te lezen zijn. Logo’s met hele dunne lettertypes of sierlijke fonts zijn meestal niet aan te raden.

Een logo is een heel erg belangrijk onderdeel van je bedrijf. Het zorgt voor herkenbaarheid en eenheid. Een logo is een onderdeel van je huisstijl en van de merkbeleving van je klant. Wat mij betreft is een logo zelfs een van de belangrijkste onderdelen van je branding!

Ben je op zoek naar een nieuw logo? Benieuwd wat ik voor je kan (be)tekenen? Neem contact met me op.