Gebruik jij de juiste foto’s op je website?

De juiste foto's op je website

Auteur: Christ’l van der Burgt

Geplaatst op: 26 augustus 2020

Regelmatig krijg ik de vraag of je zomaar elke foto mag gebruiken voor je website, social media of grafisch design zoals een flyer. Het is verleidelijk om simpelweg een afbeelding via Google te zoeken en te plaatsen, maar dit kan je duur komen te staan.

In dit kennisartikel:

Auteursrecht en portretrecht

Opslaan van een afbeelding is geen probleem. Maar ga je de foto plaatsen in een website, je social media pagina of een ander ontwerp, dan heb je te maken met auteursrecht. Je mag niet zomaar foto’s of plaatjes van internet halen en gebruiken. De auteursrechthebbenden kunnen protesteren en hierdoor kun je een flinke boete krijgen. Op foto’s met mensen die duidelijk te herkennen zijn, zit ook nog eens portretrecht.

Let op: download nooit zomaar van internet

Haal niet zomaar je foto’s van internet. Ook niet als je denkt dat jouw website maar een kleine speler is. Er zijn bedrijven die het web afzoeken of er foto’s onrechtmatig gebruikt worden. Met hoge boetes als gevolg. De eigenaresse van een broodjeszaak deed dat ook. Ze deelde een foto van een kom erwtensoep zonder toestemming van de fotograaf. De fotograaf ontdekte dit en stelde een schikking voor van €1500. Deze mevrouw ging hier echter niet mee akkoord. De fotograaf stapte naar de rechter en die gaf hem gelijk, waarna het te betalen bedrag bijna €5000 werd. (Bron: Stimuleringsfonds voor de journalistiek)

Geen afbeeldingen? Geen optie!

Als het zoveel ‘gedoe’ is, dan maar geen afbeeldingen gebruiken zou jij bijna denken? Nee. Want een bericht of pagina op je website zonder foto is erg saai. Foto’s maken je pagina of blog aantrekkelijker. Ook helpen ze de lezer je pagina te begrijpen en maakt het de boodschap duidelijker. Goede foto’s dragen ook bij aan de branding van je merk of onderneming. Daarnaast is het ook nog eens goed voor zoekmachineoptimalisatie (ook SEO genoemd, een afkorting van Search Engine Optimalisation).

Veilige opties voor afbeeldingen gebruik

Het beste is om eigen, unieke beelden te gebruiken. Van je pand, van jezelf of van jouw producten. Je hebt dan de mogelijkheid om jouw authentieke verhaal te vertellen en de persoonlijkheid van jou en je bedrijf te laten zien.

Je kunt ook gebruikmaken van beelden uit een databank, ook wel stockfotografie genoemd. Er zijn bibliotheken waarbij je de foto, soms tegen een geringe betaling, kunt downloaden en een licentie ontvangt. Op de licentie staat dat jij deze foto voor commerciële doeleinden mag gebruiken. Ook het portretrecht is dan direct geregeld.

Waarom zou je kiezen voor professionele fotografie?

Waarom kiezen voor professionele fotografie? Simpel: deze foto’s vertellen jouw unieke verhaal. Een vakkundige fotograaf vangt de essentie van jouw bedrijf in beeld. Het resultaat? Krachtige foto’s die je klanten direct aanspreken. Ze laten jouw professionaliteit zien en maken je merk geloofwaardig. Zo onderscheid je je moeiteloos van de concurrentie. Met de juiste apparatuur en kennis krijg je beelden die perfect bij jou passen. Het is een slimme investering die indruk maakt op je doelgroep en zich snel terugverdient.

Conclusie

Investeren in goede, rechtmatig verkregen foto’s is belangrijk voor je online succes. Of je nu kiest voor eigen fotografie, professionele hulp inschakelt, of gebruikmaakt van stockfoto’s, zorg ervoor dat je de juiste rechten hebt. Zo voorkom je niet alleen juridische problemen, maar versterk je ook je visuele identiteit online.

Wil je meer weten over hoe je veilig en effectief beelden kunt inzetten voor jouw website? Neem gerust contact met me op. Ik help je graag verder met advies op maat en breng je graag in contact met een van de professionele fotograaf voor unieke beelden die jouw merk echt laten schitteren.

Bronvermelding: Stimuleringsfond voor de Journalistiek

Wil je meer resultaat uit je website halen? Begin bij de basis: een sterke homepage.
Download mijn gratis gids met 5 essentiële tips om je homepage te optimaliseren en zet de eerste stap naar een betere website.

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."

Vergelijkbare berichten

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."