Regelmatig krijg ik de vraag of je zomaar elke foto mag gebruiken voor je website, social media of grafisch design zoals een flyer. Het is ook heel gemakkelijk, je zoekt een foto via Google en je plaatst het in een document.

Opslaan is geen probleem. Maar ga je de foto plaatsen in een website, je social media pagina of een ander ontwerp, dan heb je te maken met auteursrecht. Je mag niet zomaar foto’s of plaatjes van internet halen en gebruiken. De auteursrechthebbenden kunnen protesteren en hierdoor kun je een flinke boete krijgen. Op foto’s met mensen die duidelijk te herkennen zijn, zit ook nog eens portretrecht.

Maar een bericht of pagina op je website zonder foto is erg saai. Want foto’s maken je pagina of blog aantrekkelijker. Ook helpen ze de lezer je pagina te begrijpen en maakt het de boodschap duidelijker. Goede foto’s dragen ook bij aan de branding van je merk of onderneming. Daarnaast is het ook nog eens goed voor zoekmachineoptimalisatie (ook SEO genoemd, een afkorting van Search Engine Optimalisation).

Gebruik jouw eigen foto’s

Het beste is natuurlijk om eigen, unieke beelden te gebruiken. Van je pand, van jezelf of van jouw unieke producten. Je kunt ook gebruik maken van beelden uit een databank, ook wel stockfotografie genoemd. Er zijn bibliotheken waarbij je de foto (tegen een geringe betaling) kunt downloaden en tevens een licentie ontvangt. Op de licentie staat dat jij deze foto voor commerciële doeleinden mag gebruiken. Ook het portretrecht is dan direct geregeld. Wanneer ik een ontwerp voor je maak en je hebt zelf geen foto’s, zal ik de mogelijkheden hiervan met je bespreken.

Maar wat als ik dat toch doe?

Je zult misschien denken dat jouw website niet zo vaak gezien wordt. Bijvoorbeeld omdat je een klein bedrijf in een klein dorp hebt. Dat is iets wat ik vaker hoor. Een eigenaresse van een broodjeszaak dacht dat ook en deelde een plaatje van een kom erwtensoep zonder toestemming van de fotograaf. De fotograaf ontdekte dit en stelde een schikking voor van €1500. Deze mevrouw ging hier echter niet mee akkoord. De fotograaf stapte naar de rechter en die gaf hem gelijk, waarna het te betalen bedrag bijna €5000 werd. (Bron: Stimuleringsfonds voor de journalastiek. Lees het volledige artikel van Rens Blom, SVDJ)

Lees ook: 5 gratis stockfoto websites