Heb jij een contactformulier op je website? Of maak je gebruik van een invulformulier voor een nieuwsbrief? Bots en spammers kunnen hier misbruik van maken. Het gevolg kan zijn dat je vreemde mailtjes in je inbox ontvangt of dat er spamreacties onder je blogartikel geplaatst worden. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten! Google reCAPTCHA is je oplossing. In dit blog vertel ik je wat het is en hoe je reCAPTCHA kunt toepassen.

Een veilige en spamvrije website met reCAPTCHA

reCAPTCHA is systeem dat is ontwikkeld door Google om te achterhalen of de websitebezoeker een mens is en geen bot. ReCAPTHCHA is een gratis tool. De tool detecteert potentiële aanvallers en voorkomt dat je als eigenaar van een website met spam wordt overspoelt. Daarnaast helpt reCAPTCHA te identificeren hoeveel traffic je website daadwerkelijk heeft. Bezoekjes van robots tellen namelijk niet écht en brengen uiteindelijk geen geld in het laatje.

Google noemt de beveiligingsmaatregel ‘Easy on Humans, Hard on Bots’. Dit komt doordat Google eenvoudige testen toepast om te controleren of de bezoeker geen robot is. Je hebt vast wel eens de reeks plaatjes van verkeersborden voorgeschoteld gekregen. Een mens kan deze ‘puzzel’ binnen enkele seconden oplossen. Een robot daarentegen, zal niet slagen.

Verschillende versies van de verificatietool

Om de tool zo goed en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, blijft Google reCAPTCHA ontwikkelen. De afgelopen jaren zijn daarom verschillende versies uitgebracht. In de beginperiode werden de doorgestreepte woorden als test gebruikt. Deze moest je als bezoeker overtypen. Geen ideale test, want vaak was het een hele klus om het woord te ontrafelen en moest je met veel frustratie opnieuw beginnen. Later werd de tweede versie, reCAPTCHA v2, met de bekende ‘’I’m not a robot’’ checkbox geïntroduceerd. Een stuk gebruiksvriendelijker, want een vinkje aanklikken is zo gedaan.

Inmiddels heeft Google de derde versie van hun verificatietool. Met de verbeterde spamdetectie van reCAPTCHA v3 past Google op de achtergrond allerlei algoritmes toe. Bezoekers hoeven hierdoor in de meeste gevallen geen enkele handeling meer te verrichten. Ingewikkelde puzzels om jezelf als niet-robot te bewijzen, zijn verleden tijd. reCAPTCHA v3 geeft een score tussen 0.0 en 1.0 aan elke bezoeker van je site, welke weergeeft hoe waarschijnlijk het is dat deze bezoeker een bot is. De score komt voort uit de interacties van de bezoeker met je website. Komt het gedrag van de bezoeker onnatuurlijk over, dan wordt de score 0.0 toegekend en kan je als beheerder achter de schermen actie ondernemen. 

Hulp nodig?

Ervaar jij problemen met je contactformulier? Wil jij een website zonder lastige spamreacties? Neem contact met me op. Het aanmelden en activeren van Google reCAPTCHA is door mijn zo geregeld.