Heb jij een contactformulier op je website? Of maak je gebruik van een invulformulier voor een nieuwsbrief? Bots en spammers kunnen hier misbruik van maken. Het gevolg kan zijn dat je vreemde mailtjes in je inbox ontvangt of dat er spamreacties onder je blogartikel geplaatst worden. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten! Google reCAPTCHA is je oplossing. In dit blog vertel ik je wat het is en hoe je reCAPTCHA kunt toepassen.
In dit artikel:
- Spam wordt automatisch gegenereerd
- Hoe werkt reCAPTCHA
- Verschillende versies
- Hulp bij reCAPTCHA
Spam wordt automatisch gegenereerd
Spam is iets wat niemand wil. Helaas kent iedereen het wel. Het is ook beter om spam te voorkomen. Spam wordt gegenereerd door speciaal daarvoor ontworpen bots. Deze bots zoeken op het web naar onbeveiligde e-mailadressen en websites waar ze kunnen binnendringen. Dit kan zijn via je inlogpagina, maar ook via een lek in je website.
Ook is het nog steeds zo dat adverteerders betalen om berichten te laten plaatsen of e-mailadressen te verzamelen. Ze maken gebruik van speciale software die automatische e-mailadressen verzamelt en ongewenste reacties kan plaatsen.
CAPTHCHA wat?
Eind jaren negentig werd de test Completely Automated Public Turing ontwikkeld. Afgekort is dat CAPTCHA. Kort gezegd betekent het dat je een kleine opdracht uitvoert, die mensen wel kunnen, maar bots of automatische software niet. Als de verificatie niet lukt, wordt de toegang geblokkeerd.
Hoe werkt ReCAPTHCHA
Eind jaren negentig werd de test Completely Automated Public Turing ontwikkeld. Afgekort is dat CAPTCHA. Kort gezegd betekent het dat je een kleine opdracht uitvoert, die mensen wel kunnen, maar bots of automatische software niet.
Google noemt de beveiligingsmaatregel ‘Easy on Humans, Hard on Bots’. Je hebt vast wel eens de reeks plaatjes van verkeersborden gezien. Een mens kan deze ‘puzzel’ binnen enkele seconden oplossen. Een robot daarentegen, zal niet slagen. Wanneer de verificatie niet lukt, zoals bij bots, wordt de toegang geblokkeerd.
Google heeft reCAPTCHA dus ontwikkelt om te achterhalen of een websitebezoeker een mens is en geen bot. Het fijne is dat ReCAPTHCHA een gratis tool is. De software detecteert potentiële aanvallers en voorkomt dat je als eigenaar van een website met spam wordt overspoelt.
Verschillende versies van de verificatietool
Om de tool zo goed en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, blijft Google reCAPTCHA ontwikkelen. De afgelopen jaren zijn daarom verschillende versies uitgebracht. In de beginperiode werden de doorgestreepte woorden als test gebruikt. Deze moest je als bezoeker overtypen. Geen ideale test, want vaak was het een hele klus om het woord te ontrafelen en moest je met veel frustratie opnieuw beginnen. Later werd de tweede versie, reCAPTCHA v2, met de bekende ‘’I’m not a robot’’ checkbox geïntroduceerd. Een stuk gebruiksvriendelijker, want een vinkje aanklikken is zo gedaan.
Inmiddels heeft Google de derde versie van hun verificatietool. Met de verbeterde spamdetectie van reCAPTCHA v3 past Google op de achtergrond allerlei algoritmes toe. Bezoekers hoeven hierdoor in de meeste gevallen geen enkele handeling meer te verrichten. Ingewikkelde puzzels om jezelf als niet-robot te bewijzen, zijn verleden tijd. reCAPTCHA v3 geeft een score tussen 0.0 en 1.0 aan elke bezoeker van je site, welke weergeeft hoe waarschijnlijk het is dat deze bezoeker een bot is. De score komt voort uit de interacties van de bezoeker met je website. Komt het gedrag van de bezoeker onnatuurlijk over, dan wordt de score 0.0 toegekend en kan je als beheerder achter de schermen actie ondernemen.
Hulp bij reCAPTCHA?
Ervaar jij problemen met je contactformulier? Wil jij een website zonder lastige spamreacties maar weet je niet waar te beginnen? Neem contact met me op. Het aanmelden en activeren van Google reCAPTCHA is zo geregeld.