Social en digitale media blijfven maar groeien. Het afgelopen jaar is harder gegroeid dan er begin dit jaar voorspeld is. Dat komt mede doordat veel mensen sociale en digitale media meer zijn gaan gebruiken tijdens de lockdown.Bedenk voor jezelf maar eens hoe veel meer het gebruik bij jou is geworden. Zelf gebruik ik Zoom, Teams, Facebook Messenger en Whatsapp meer dan ooit. De stijging zit bij mij vooral in het gebruik van videocontact met klanten, familie en vrienden. En wat fijn dat dit kan!Toen de eerste lockdown werd aangekondigd, zag ik collega ondernemers in de stress; nu houdt alles op. Ze waren niet bekend met Zoom, Teams of andere vormen van online meetings. Het afgelopen jaar heeft veel mensen gedwongen om creatief te zijn en online kanalen te gebruiken om ons werk te doen. Steeds meer zag je bedrijven die een manier vonden om hun producten digitaal aan te bieden en gesprekken digitaal te voeren.
Groei sociale media in 2020
Het afgelopen jaar is ook het aantal Nederlandse gebruikers op social media gegroeid (met uitzondering van SnapChat).
Zo ziet Facebook tenminste 7,3 miljoen Nederlanders (!) een keer per dag inloggen. Dat is bijna 200.000 meer dan vorig jaar januari. Zo’n 3,7 miljoen Nederlandse gebruikers checken dagelijks Instagram (+7 %) en 3,1 miljoen Nederlanders checkt YouTube elke dag (+12%)
TikTok is de grootste groeier, de korte (grappige) video’s met muziek slaan duidelijk aan: 836.000 Nederlanders loggen dagelijks in bij Tiktok. Een jaar eerder was dat nog maar 281.000. LinkedIn heeft net iets meer dan 1 miljoen dagelijkse gebruikers en groeit daarmee 39%. Ook Pinterest valt onder sociale media. Met 892.000 dagelijkse gebruikers (+24%) doen ze het erg goed.
Vrijwel alle social media platforms winnen of zijn stabiel. TikTok is de grootste groeier met 1,7 miljoen Nederlandse accounts. Dat is een miljoen meer dan vorig jaar. Pinterest groeit van 3,5 naar 3,9 miljoen gebruikers (+337.000), LinkedIn van 4,7 naar 5 miljoen (+266.000) en Instagram van 5,6 naar 5,9 miljoen. Facebook blijft met 10,4 miljoen gebruikers stabiel, terwijl je nu op Twitter 2,9 miljoen Nederlanders kan vinden, 126.000 meer dan vorig jaar januari.
Welk platform is een ‘must’?
Onderzoeksbureau Newcom peilde deze maand 7.000 Nederlanders over hun social media gebruik. Ook daaruit blijkt dat alle platforms groeien. Er blijkt zelfs nog ruimte voor nieuwkomers; TikTok groeit enorm, maar dat lijkt geen groot effect te hebben op de concurrentie. De populariteit van TikTok zit hem voornamelijk onder de jongeren, die laten Facebook al een paar jaar voor wat het is.
De groei van Pinterest en LinkedIn is ook terug te herleiden naar lockdowns. Er wordt heel wat geklust in huis en Pinterest is voor veel thuisklussers een bron van inspiratie. LinkedIn wordt vaker geraadpleegd om bijvoorbeeld te zien hoe bedrijven en organisaties omgaan met de coronacrisis en het thuiswerken. LinkedIn is daarom steeds interessanter om te gebruiken voor je merk of organisatie. Het netwerk is zeer geschikt om zakelijke connecties en doelgroepen kennis te laten maken met jouw bedrijf. Dit kan door middel van jouw eigen profiel, of met een LinkedIn bedrijfspagina waarop je je product of dienst uitlicht. LinkedIn is hard bezig om de functionaliteit uit te breiden. Het is nu ook mogelijk om op LinkedIn events aanmaken en sinds een paar maanden ‘stories’ (zoals al beschikbaar op Facebook en Instagram en nu zelfs ook op Twitter) plaatsen. Kortom, LinkedIn kan meer voor je doen dan je wellicht dacht en is zeker een platform om in de gaten te houden en eens uit te proberen.