Voorkom de verkeerde keuze: Selecteer het lettertype dat bezoekers vasthoudt.

Wat is het best leesbare lettertype voor je website

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."

Bij het maken van een website is de keuze van het lettertype belangrijk. Niet alleen voor de uitstraling, maar ook voor de leesbaarheid. Persoonlijke smaak en passend bij je huisstijl zijn persoonlijke keuzes. Maar als een lettertype niet leesbaar is, verstoord het de gebruikerservaring en gaat het zijn doel voorbij. In het ergste geval haakt je bezoeker zelfs af en verlaat hij je website! Om dat te voorkomen is het belangrijk dat je de juiste keuze maakt. Maar hoe maak je de juiste keuze voor jouw website? Welk lettertype spreekt jou en je bezoekers aan en welk lettertype is goed en duidelijk leesbaar?

In dit kennisartikel:

Lettertype leesbaar voor webbrowser

Een tijdje geleden schreef ik een kennisartikel over het kiezen van een lettertype voor je logo of website. In het kennisartikel staan een aantal handige sites waar je gemakkelijk een lettertype zoekt. Een belangrijk onderdeel is dat een lettertype leesbaar is voor je webbrowser. Daarmee wordt het aanbod al een stuk kleiner. Je kan er in de regel vanuit gaan dat wanneer je zoekt op Google Fonts dat het lettertype door webbrowsers wordt geaccepteerd en dat je het lettertype kan gebruiken op je website. Alle Google fonts zijn vrij voor commercieel gebruik, dus je mag ze gebruiken voor zowel web- en printprojecten. Ook worden alle lettertypes automatisch bijgewerkt. Je hoeft je geen zorgen te maken over het handmatig bijhouden van updates.

Sans serif duidelijker voor je website

Het Engelse woord ‘Serif’ betekent letterlijk ‘schreef’. Een ‘Serif’ lettertype heeft pootjes en uitsteeksels. In kranten en boeken wordt vaak een serif-lettertype gebruikt. Dit komt voort uit de tijd dat kranten en boeken handmatig gedrukt werken. De letters stonden in die tijd niet helemaal kaarsrecht naast elkaar. Door een streepje aan de letters te hebben, werd de regel gemakkelijker te volgen en dus beter leesbaar.

Op beeldschermen is deze extra lijn niet nodig. Sterker nog, op beeldschermen met lagere resolutie zijn de kleine streepjes aan de letters vaak niet scherp, omdat ze te dun zijn. Voor een beeldscherm is het daarom beter om een ‘sans serif’ lettertype te kiezen. Alleen als je een koptekst in een groter formaat plaatst, kun je gerust een ‘serif-lettertype’ gebruiken. Als je een duidelijk lettertype voor je website wil, kies je voor ‘sans serif’. Op Google Fonts kun je hierop gemakkelijk filteren, wat het zoeken een stuk eenvoudiger maakt.

Combineren met je huisstijl

Kies je een lettertype voor je logo, dan hoef je hier wat minder rekening mee te houden. In het kennisartikel lettertype voor je logo, staan daarom nog een aantal tips om een lettertype te zoeken. Een lettertype kan heel bepalend zijn voor je logo en huisstijl. Het is vaak het begin van de zoektocht naar de juiste sfeer. Op het lettertype zelf kan je oneindig veel variaties maken. Je kan fonts combineren en bestaande lettertypes personaliseren. Zo kan je bijvoorbeeld een logo hebben met een serif lettertype en voor de tekst een sans serif lettertype gebruiken. Mijn voorkeur is om maximaal twee lettertypes te combineren. Bijvoorbeeld een lettertype voor de kopteksten of titels en een lettertype voor overige tekst. Als derde kun je eventueel nog een afwijkend lettertype kiezen voor de tekst op je knoppen of buttons.

De beste lettertypes volgens de statistieken

Op Google Fonts kun je zelf je keuze maken. Maar bij veel ondernemers zorgt dit ook voor de nodig stress. Want er zijn bijna 1500 lettertypes beschikbaar! Met zoveel opties kan lastig zijn om de juiste keuze te maken voor je website. Daarom heb ik een overzicht gemaakt met de meest populaire en trendy lettertypes die je op je website kunt gebruiken. Hiervoor heb ik de informatie gebruikt uit de statistieken van Google Fonts Analystics.

  1. Roboto
  2. Open Sans
  3. Lato
  4. Montserrat
  5. Roboto condensed
  6. Oswald
  7. Source Sans Pro
  8. Raleway
  9. Poppins
  10. PT Sans
  11. Roboto Slab
  12. Noto Sans
  13. Ubuntu
  14. Merriweater
  15. Roboto Mono
  16. Lora
  17. Playfair Display
  18. Nunito
  19. PT Serif
  20. Titillium Web

Combineren met karakter

Naast de keuze van het lettertype is dus ook de combinatie van lettertypes belangrijk.
Kom je er zelf niet uit en wil je echt karakter geven aan de stijl van jouw merk? Ben je op zoek naar iemand die je kan helpen met je nieuwe logo of website? Neem gerust contact met me op. Ik help je graag.

Anderen bekeken ook

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."

Volg op sociale media