Met Google Analytics kun je inzichtelijk krijgen hoeveel bezoekers er op je website komen. Je kunt zien via welke verwijzing ze komen. Dit kan zijn via de sociale media, rechtstreekse linken of via Google. Via Google Analytics kun je veel data inzichtelijk krijgen. Overigens niet alle data, want alles dient wel goed ingesteld te staan. Hieronder zal ik je de basis uitleggen

Wat is Google Analytics en hoe werk het?

Google Analytics is een dienst van Google om statistieken en data van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven.
Je kunt via Google Analytics data bekijken over het gedrag van je bezoekers, het aantal, waar ze vandaan komen en nog veel meer. Het doel van Analytics is om jou een duidelijk beeld te geven van, onder andere, de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Met Google Analytics kun je beter (bij)sturen. Monitor het succes van campagnes, stop op tijd met campagnes die niets opleveren en ontdek hoe je op basis van feiten en cijfers je website optimaliseert. Zoals de meeste diensten van Google, betaal je niet met euro’s, maar met data. Door Google data over jouw website te laten verzamelen, leert en verzamelt Google steeds meer informatie om de beste zoekmachine ter wereld te blijven.

Rapporten

Google Analytics werkt met rapporten. Binnen deze rapporten zijn weer subrapporten te vinden. Er zijn binnen Google Analytics 5 rapporten. Ieder rapport toont andere data:

  • Realtime: Hier vind je alle actuele data (wat nu gebeurt) Ben je benieuwd wat er nu, echt op dit moment, op jouw website gebeurt, dan moet je bij de realtime rapporten zijn.
  • Doelgroep: Wil je weten uit welke provincie of plaats je bezoekers komen, of ze hun mobiel of tablet gebruiken? Dan geven de doelgroep rapporten je alle informatie die je zoekt.
  • Acquisitie: Waar komen de meeste bezoekers vandaan? Hoe gaat het met je advertentiecampagne of social media acties? Als je alles wil weten over hoe jouw website presteert op internet dan bekijk je dat in de aqcuisitie rapporten.
  • Gedrag: Binnen de gedrag rapporten zie je welke pagina’s op jouw website het best presteren of hoe lang mensen op je website blijven.
  • Conversies: Een conversie is een gewenst resultaat. Het kopen van een product of het registreren voor een nieuwsbrief zijn voorbeelden van conversies. Via de conversierapporten krijg je hier inzicht in.

In het begin zul je heel erg moeten wennen aan Google Analytics. Er is veel informatie in te vinden. Maar het geeft wel een goed inzicht in de bezoekersaantallen en welke pagina het wel of niet goed doet voor jouw website. Ga je Google zelf instellen? Let op, want de standaard instelling van Google Analytics is niet AVG-proof.

Meer weten? Neem dan contact met me op.