Bij een website hoort een domeinnaam. Maar hoe kies je nu een goede domeinnaam? Het vinden van de juiste domeinnaam kan lastig zijn. Als je niet goed nadenkt over je naam, kan het zijn dat (potentiële) klanten het adres verkeerd typen. Zelf maakte ik ooit de fout om mijn voornaam in een domeinnaam te gebruiken. Christ’l zonder e en met Ch gaat toch regelmatig niet helemaal goed.

Soms is het gemakkelijk

Wanneer je een bedrijfsnaam hebt en de domeinnaam daarbij is nog vrij, dan ligt het voor de hand om daarvoor te kiezen. Ook als je bedrijfsnaam jouw (voor- en achter)naam bevat, is het logisch om daarvoor te kiezen. Perfect als je alle opdrachten zelf uitvoert! Maar past dit nog steeds goed als je andere mensen in wilt zetten? Bedenk dus nu al of je misschien over een aantal jaren mensen in wilt huren die werkzaamheden van je overnemen. In dat geval is een naam die vertelt wat je doet passender.

12 tips bij het kiezen van een domeinnaam

  1. Maak de domeinnaam niet te lang.
  2. Zorg dat je domeinnaam makkelijk te onthouden is. Een goede domeinnaam is ook makkelijk te spellen bij telefonisch of mondeling contact.
  3. De domeinnaam is goed uit te spreken. Vermijdt zo veel mogelijk Engelse woorden die je op verschillende manieren kan schrijven.
  4. Gebruik je woonplaats of provincie in de domeinnaam. Bijvoorbeeld www.websitesmill.nl
  5. Je kan een product of dienst gebruiken of toevoegen aan je domeinnaam. Dit maakt meteen duidelijk wat je doet. Bijvoorbeeld:
    – Je dienst of wat bied je aan, bijvoorbeeld www.ontwerpvanstaal.nl
    – Achternaam + dienst, bijvoorbeeld www.bouwserviceverbeek.nl of www.beelenverhuur.nl
  6. Je kan een werkwoord toevoegen om beter vindbaar te zijn. Gebruik bijvoorbeeld het werkwoord huren, kopen, schilderen of vergelijken in je domeinnaam.
  7. Gebruik je doelgroep om tot je domeinnaam te komen. Beschrijf wat je betekent voor je doelgroep, welk probleem je oplost of wat de wens is van je doelgroep.
    – doelgroep + dienst, bijvoorbeeld kindercoaching of computerhulp voor ouderen
    – doelgroep + dienst + naam, bijvoorbeeld (bijvoorbeeld www.inbalansmetilse.nl of www.gezinstherapeutrelatief.nl
    – probleemoplossing, bijvoorbeeld rust in je hoofd of snel je auto verkopen
    – wens van je doelgroep, bijvoorbeeld (ikleefvoluit.nl of www.gezondenbewust.nl)
  8. Zet je meerdere woorden achter elkaar, let er dan op dat de woorden aan één stuk geschreven niet iets anders betekenen.
  9. Voorkom afkortingen. Een afkorting zegt vaak niet zo veel, tenzij jouw bedrijfsnaam natuurlijk al een afkorting is zoals bij H&M of C&A.
  10. Speciale tekens kunnen niet in een domeinnaam. Gebruik dus geen &-teken, spatie of apostrof. Ook hoofdletters zie je niet in een domeinnaam.
    1. Kies bij voorkeur een domeinnaam zonder streepje. Is jouw domeinnaam zonder streepje niet (goed) leesbaar of vind je het zelf echt niet mooi? Kies dan voor twee domeinnamen: één domeinnaam met streepje en één domeinnaam zonder streepje. De tweede domeinnaam laat je doorsturen naar de andere, zoals www.elgrecoutrecht.nl doorverwezen wordt naar het hoofddomein www.elgreco-utrecht.nl.

    2. Handel je internationaal of ben je dit in de toekomst van plan, dan is de .com-domeinnaam een goede keuze. Voor Nederland kies je meestal .nl.

    Beschikbaarheid en suggesties

    Heb je een idee voor een domeinnaam? Controleer of deze nog beschikbaar is. Ben je op zoek naar een .nl domeinnaam? Op de website van SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) krijg je suggesties wanneer jouw domeinnaam al bezet is. Ook kun je met steekwoorden zoeken naar een domeinnaam.

    Domeinnaam gevonden?

    Heb je de juiste domeinnaam gevonden? Leg deze dan vast. Deze kan ik voor je registreren. Ik zorg voor de hosting, zodat je ook een e-mailadres kan aanmaken en je (WordPress) website kunt ontwikkelen. Alles kant-en-klaar zodat jij direct aan de slag kunt met de ontwikkeling van je eigen website.
     
    Je kan dit natuurlijk ook volledig uit handen geven. Ik help je graag met een website die volledig past bij jou en je bedrijf!