Oude content, updaten of verwijderen?

Content verwijderen of updaten

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."

Soms heb je oude content op je website staan. Bijvoorbeeld omdat je een dienst of product niet meer aanbiedt. Of omdat je een aanbieding hebt gehad, die nu niet meer actueel is. Als je net zoals ik informatieve blogs schrijft, kan het ook zijn dat de informatie van het artikel verouderd is.
Je vraagt jezelf misschien af wat je dan het beste kan doen. De hele pagina verwijderen, de tekst updaten of herschrijven. Wat het beste is, hangt af van de situatie en wat voor een content het is.

Update oude content

Wanneer je informatie hebt die verouderd is, kijk dan of je de informatie kunt herschrijven en updaten. Op mijn blog staat bijvoorbeeld een artikel over het E.A.T.-principe van Google. Het bericht gaat over de betrouwbaarheid van een website en hoe Google hiernaar kijkt. De informatie is afkomstig van de Google Search Quality Evaluator Guidelines. Een document wat sinds het ontstaan in 2013 al diverse keren is gewijzigd. Het is aannemelijk dat dit artikel over een tijdje verouderd is qua informatie. Grote kans dat ik de inhoud van het artikel aanpas, zodat het weer relevant is. Als jij zelf ook informatie hebt op je website die je aan kan passen, heeft het herschrijven en aanpassen van de content de voorkeur.

Oude pagina’s verwijderen

Als de informatie helemaal niet meer relevant is voor je website, kan je ervoor kiezen om de hele pagina te verwijderen. Bijvoorbeeld wanneer je een bepaalde dienst of product niet meer aanbiedt. Het zou raar zijn als jouw dienst of product nog steeds vindbaar is voor je bezoekers, terwijl het niet meer bestaat. Het verwijderen van een pagina of het offline zetten hiervan, is dan de juiste keuze. Maar met het verwijderen van de pagina ben je er nog niet helemaal.

Voorkom een ‘dode link’

Stel nu dat een van je klanten een link heeft bewaard naar jouw artikel dat je zojuist verwijderd hebt. Of je hebt een bericht op sociale media gezet met een verwijzing naar jouw blogartikel wat je zojuist van je website hebt gehaald. Soms gebruiken mensen nog oude linken. Bijvoorbeeld uit een oud mailtje, links uit Pinterest of andere sociale media. Het zou een gemiste kans zijn als ze op een ‘404-pagina’ uitkomen, oftewel “deze pagina bestaat niet”. Zonde! Beter is het om de bezoeker te laten uitkomen op een pagina met een gelijkwaardige inhoud.

Om te voorkomen dat er een ‘dode link’ ontstaat, kun je een redirect instellen. Redirect betekent omleiden. Je vertelt je website dat wanneer iemand de oude link gebruikt, hij doorgestuurd wordt naar een nieuwe, vergelijkbare pagina. Je kan een redirect instellen op de server. Als je een WordPress-website hebt, kan je een redirect ook instellen met een plug-in.

Opnieuw online zetten

Heb je je bericht herschreven? Is de content van je pagina weer helemaal up-to-date met de laatste informatie? Pas dan ook de datum van het WordPress-bericht aan. Zo ziet de bezoeker dat je site bijgehouden wordt en dat ze te maken hebben met nieuwe informatie.

Wil je hulp bij het instellen van redirects? Of kun je wat hulp gebruiken bij het updaten of verwijderen van berichten of pagina’s? Wil je meer weten over de mogelijkheden of wil je je huidige website veranderen? Neem eens vrijblijvend contact met me op.

Anderen bekeken ook

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf

We kennen het allemaal. Jij ook, dat weet ik zeker! Maar toch, als ik een ondernemer vraag of ze Google Mijn Bedrijf...

Door Christ'l van der Burgt

"Ik ben Christ'l van der Burgt, webdesigner, grafisch ontwerper en eigenaar van Ontwerp van C. Gedreven, leergierig, betrokken en een harde werker die vol passie ergens voor gaat. Ik leg graag karakter in mijn ontwerpen. Niet dat van mij, maar dat van mijn klant. Ik vertaal graag de passie en het verhaal in een mooi ontwerp. Connectie en impact maken voor de juiste doelgroep vind ik daarbij belangrijk."

Volg op sociale media